skip to Main Content

5 redenen waarom native advertising hogere engagement realiseert

Wat is native advertising eigenlijk? 

Native advertising is het proces waarbij het formaat volledig opgaat in het publisher umfeld, maar eigenlijk een advertentie is. Er zijn talloze varianten binnen native, elk met een eigen voordeel en functie. De essentie blijft echter dat het naadloos aansluit in vorm en functie bij de omgeving, daarbij is de campagneboodschap dan ook van essentieel belang om tot een succes te komen. Het is een van de snelst groeiende vormen van digital marketing geworden en blijkt effectiever dan andere kanalen als het gaat om merkloyaliteit, betrokkenheid, bewustzijn en top-of-mind awareness (TOMA).

 

Hieronder een opsomming van 5 redenen waarom native advertising hogere engagement genereert dan andere kanalen:

 

  1. Native advertenties zijn relevant en aantrekkelijk

De sleutel tot succesvolle native advertising-campagnes is relevantie. Door de campagneboodschap binnen de context van de website van een uitgever te plaatsen, is de kans groter dat lezers ermee aan de slag gaan, omdat de boodschap specifiek op hen is afgestemd. Daarnaast is de uiting bij voorkeur op een andere wijze ingestoken, waarbij er vanuit het pull-marketing principe wordt gewerkt. Deze relevantie verhoogt de interesse van gebruikers in het product of de dienst, wat resulteert in hogere CTRs en conversies.

Benieuwd hoe je de effectiviteit van jouw content campagnes kan meten? Hier schreven we eerder al een blog over.

 

  1. Native ads gaan naadloos op in hun omgeving

In tegenstelling tot ‘traditionele’ display advertenties die vaak de user experience op een pagina verstoren, gaan native advertenties volledig op in hun omgeving waardoor ze als minder opdringerig door gebruikers worden ervaren terwijl ze wél effectief de gewenste boodschap overbrengen. Dankzij dit non-intrusieve karakter kunnen marketeers content creëren die er natuurlijk uitziet in plaats van geforceerd, wat resulteert in een betere merkbeleving voor jouw doelgroep.

 

  1. Native ads kunnen de merkbekendheid vergroten

Native ads zijn zeer effectief gebleken in het stimuleren van merkbekendheid dankzij hun vermogen om snel en efficiënt grote aantallen mensen te bereiken zonder de gebruikerservaring te verstoren of potentiële klanten mis te lopen met opdringerige uitingen (banner blindness). Met native advertenties kan je je richten op specifieke doelgroepen met tailormade uitingen die de aandacht trekken terwijl ze resoneren met lezers op een persoonlijk niveau. Wat leidt tot een verhoogde brand recognition en brand recall niveaus, ook na langere tijd.

 

  1. Native advertising draagt bij aan een goede user experience

Door relevante content te bieden binnen de context van het publisher umfeld, dragen de native ads bij aan een goede user experience door het non-intrusieve karakter wat aansluit bij de context. Dit verhoogt de engagement wat na verloop van tijd kan resulteren in hogere conversiepercentages en verbeterde brandloyalty. Dit omdat men de advertenties niet zal zien als storend, in tegenstelling tot veel interuptieve, pusherige en schreeuwerige uitingen.

 

  1. Native advertenties bevorderen Top-Of-Mind Awareness (TOMA)

 

Native Advertising helpt ook top-of-mind awareness (TOMA) te bevorderen bij consumenten, daarbij zullen ze jouw merk nog lang na het zien van een advertentie herinneren. In een concrete situatie betekent dat consumenten eerder aan jouw product zullen denken wanneer ze het nodig hebben in plaats van aan een concurrent. Waar ze in de eerste plaats op zoek waren naar informatie over relevante onderwerpen, door gebruik van de juiste context is een associatie met jouw merk eerder aan de orde. Dit resulteert dan ook in ander aankoopgedrag, waarbij de TOMA een nudge in jouw merk geeft. 

 

Al deze voordelen laten zien waarom native advertising steeds populairder is geworden onder online marketeers. We zijn als marketeer altijd op zoek naar manieren om een groter publiek te bereiken, waarom dan niet voor een vorm kiezen die engagement verhoogt, hogere brandloyalty, brand recall en TOMA kan realiseren? 


Mocht je interesse hebben naar de mogelijkheden die wij bij Lumiq te bieden hebben, dan kun je contact opnemen met onze collega Daan Unger.

Back To Top
Zoeken