skip to Main Content

Adverteren in een wereld zonder cookies en tóch relevant zijn

 

Al jaren wordt er gesproken over privacy en databescherming voor consumenten. Echter ook al zolang zoekt de advertisingindustrie naar slimme oplossingen om de beperkingen van de wet zoveel mogelijk teniet te doen en op de oude voet verder te gaan. Niet eerder werd er zoveel gepubliceerd over het verdwijnen van (third party) cookies als de laatste paar maanden. Veel partijen zien dat als een grote nachtmerrie, nu het er steeds meer op gaat lijken dat we, al dan niet gedwongen, moeten stoppen met het verzamelen van veel relevante, en niet-relevante data, van de consument. Maar biedt dit niet juist kansen? Moeten we in dit tijdperk niet gewoon gaan luisteren naar wat onze klanten willen?

 

De Europese privacy waakhonden verenigd in de European Data Protection Board (EDPB) willen dat de Europese Commissie nieuwe wetten gaat invoeren die de belangen van de consument als het gaat om privacy en data nog beter beschermen. Maar de echte oplossing is dat we de consument serieus nemen en tegelijkertijd op zoek gaan naar nieuwe manieren van advertising die ook werken.

 

Google gaat third party cookies in de nieuwe versie van de webbrowser Chrome zelfs onmogelijk maken en veel advertentiepartijen beginnen in te zien dat we de wensen van de consumenten, als het gaat om privacy en verzamelen van data, serieus moeten gaan nemen. Niet langer denken hoe we met slimme trucs de wetgeving weer kunnen omzeilen, maar op zoek gaan naar oplossingen waarbij we de wensen van de consument respecteren en tegelijkertijd goede resultaten voor commerciële partijen en advertentiepartners kunnen boeken.

 

Wat zijn de oplossingen?

Lumiq werkt al jaren met een contextual targeting model voor native advertising. Hierbij maken we geen gebruik van persoonlijke data maar zorgen we met hulp van krachtige artificial intelligence modellen dat een groep consumenten op het juiste moment, de juiste uiting krijgt aangeboden. Ons systeem kijkt op welke website een consument actief is, in welke rubrieken mensen actief zijn, en welke artikelen een lezersgroep interessant vindt. Daarbij zetten we machine learning technologie in en “lezen” de website waarop het artikel geplaatst wordt. Daarmee halen we op ons premium netwerk vergelijkbare resultaten als het gaat om advertentiecampagnes. Zelfs voor conversiecampagnes. Maar dan wel met respect voor de consument en zonder dat we privacy gevoelige data verzamelen. Naar onze mening een goede stap naar een privacy veilige omgeving met respect voor consument en adverteerder.

 

Eerder schreef onze collega Kamiel ook al een blog over contextual advertising en hoe je dit het beste in kan zetten.

Back To Top
Zoeken